Štai pasiekėme ir paskutinę projekto „Epochų ratu” dieną. Šiandien mokiniai rinkosi jau nebe klasėse, o
aktų salėje. Pristatymų dieną pradėjo antrokai. Girdėjosi didelis šurmulys, visi nekantravo pristatyti savo darbus.

Renginys prasidėjo nuo gražaus bei kūrybingo atidarymo, pristatančio šių metų temą: „Tautinės
bendruomenės Lietuvoje“. O toliau mokiniai pristatė lenkų, žydų, ukrainiečių, romų, totorių ir karaimų tautas. Renginyje tikrai netrūko šmaikščių akimirkų – filmukai prajuokino visą aktų salę.  Juose beveik visos klasės trumpai aptarė projekto tautinių mažumų istoriją, kultūrą bei pakalbino tų tautų atstovus. Taip mes su šių tautinių bendruomenių kultūra labiau susipažinome ir pamatėme karaimų, žydų, lenkų bei romų gyvenimą šiek tiek iš arčiau: sužinojome, kuo jie užsiima, kaip jie integravosi į Lietuvos visuomenę. Žaismingų spalvų, įdomią informaciją įtaigiai pateikiančios temos pateiktys džiugino savo unikalumu ir tikrai atskleidė mokinių įdėtas pastangas: siekdami gauti daugiau žinių, gimnazistai keliavo į valdžios įstaigas ar restoranus Vilniuje arba net į kitus miestus, pavyzdžiui, į Trakus. Dailės darbuose atsispindėjo kiekvienos tautos simboliai – jie buvo pateikti labai žaismingomis formomis ir su skirtingomis spalvomis, kurios atitiko tos klasės pristatomos tautinės mažumos tematiką. Visgi turbūt didžiausią įspūdį paliko kelių klasių atliktos dainos, sudainuotos jidiš, ukrainiečių bei karaimų kalbomis. Iš tikrųjų publika liko tiesiog sužavėta. Taip pat įspūdį paliko ir tautiniai ukrainiečių bei žydų šokiai. Kiekviena klasė išsiskyrė itin gražiomis ir unikaliomis fotografijomis, kuriose buvo užfiksuoti įvairūs tautinių mažumų kultūros pastatų, kapinių, paminklų ir daiktų vaizdai. Knygos puslapiuose spalvos atskleidė ryškiausius šių tautų simbolius: mėlynos pastatų langinės simbolizavo žydų tautą, o margi, įvairiomis spalvomis papuošti pastatai perteikė romų tautos simboliką. Iš tiesų visi mokiniai įsigilino į paskirtas temas, o mes, žiūrovai, sužinojome daug naujų ir įdomių faktų. O renginį finišavo direktorės Virginijos Emilijos Navickienės padėka mokiniams bei mokytojams.

Vėliau, po pertraukos, buvo pristatomi pirmų klasių projektiniai darbai. Pristatyta daugybė darbų, tačiau įsiminė klasė, nusprendusi paimti interviu iš mergaitės, kilusios iš Ukrainos, kuriai susiklosčius aplinkybėms teko palikti gimtinę. Mergaitė filmuke papasakojo apie savo įspūdžius Lietuvoje, kaip ją šiltai šioje šalyje priėmė vietiniai. Filmukas tikrai sugraudino. Kurdami filmukus, pirmokai susilaikė nuo perdėtų specialiųjų efektų, kas leido žiūrovams geriau suprasti pagrindinę darbų mintį. Taip pat mokinių pagaminti beigeliai pagal senuosius žydų receptus, lenkiškos ,,Bobos“ bei ukrainietiškos ,,Pampuškos“ ne vienam žiūrovui salėje sukėlė apetitą. Vieni mokiniai labai išsiskyrė savo šachmatų žaidimo pristatymu, kuris buvo kupinas vaidybos. Žaidimo pristatymas vaizduoja žydų istorijos aspektus, kas buvo labai įtrauku bei informatyvu. Tuo tarpu kita klasė sužavėjo žiūrovus Radžio dainos ,,Čigono meilė” atlikimu. Daina salę užtvindė tokia gera nuotaika, kad net mokytojai lingavo kartu! Taip pat vienos klasės vaikinas, rašydamas straipsnį vokiečių kalba apie romus, buvo įkvėptas jų keliavimo ir nusprendė rankomis sukurti medinį arkliuką. Buvo klasių, išsiskyrusių savo viešojo kalbėjimo įgūdžiais. Grupės nesikuklino, linksmai pristatinėjo atliktus darbus, o tai lėmė šypsenas žiūrovų veiduose. Apibendrinant galima teigti, kad visi pirmokai pasirodė šauniai, pristatydami savo darbus. Visos klasės įrodė savo vienybę suderintomis aprangomis. Daugelis mokinių puikiai susidorojo su scenos baime ir paliko gerą įspūdį žiūrovams. Į darbus buvo įdėta daug laiko ir pastangų, kas lėmė mokinių pasitikėjimą savimi scenoje. Visų darbai buvo estetiški, kruopščiai atlikti bei išpildyti pagal kriterijus. Pristatymus paįvairino muzikiniai, teatro pasirodymai, informaciniai filmukai, įvairūs žaidimai bei pagamintų patiekalų demonstracija.

Taigi, galime drąsiai sakyti, kad šis projektas ugdo toleranciją, bendradarbiavimą ir drąsą keliauti į naujas
vietoves, atrasti bei labiau pažinti tautinių mažumų kultūras. Šiomis veiklomis laužėme stereotipus ir supratome, kokia yra mums svarbi skirtingų tautų kultūra Lietuvoje.


Kamilė Kamsiukaitė (2D), Lėja Urbšytė (2D), Goda Saveikytė (2E) ir Julija Jungbliutaitė-
Andriškevičiūtė (2E)